زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

عبدالکبیر جعفری اصفهانی





عبدالکبیر جعفری اصفهانی، از علمای معاصر اصفهان بوده است.


۱ - معرفی اجمالی



حاج شیخ عبدالکبیر جعفری فرزند شیخ عبدالواحد بن شیخ محمّدجعفر وردنجانی چهارمحالی، عالم فاضل صالح معاصر در سال ۱۳۱۶ش متولّد شد.

۲ - تحصیلات



مقدّمات و لمعتین را نزد پدر آموخت سپس به نجف‌آباد رفته و نزد علمای عالیقدر شیخ نصراللّه قضاوی معروف به «امام» و شیخ غلامحسین منصور ادامه تحصیل داد.
آنگاه به قم رفته و نزد حضرات آیات: مشکینی، منتظری و سبحانی به کسب فیض پرداخت. امّا به عللی نتوانست تحصیلات خود را ادامه دهد و به ناچار در اصفهان ساکن شد و نزد حضرات آیات: میر سیّدعلی بهبهانی، حاج شیخ عباسعلی ادیب، حاج سیّدمصطفی مهدوی و سیّدابوتراب مرتضوی به تکمیل معلومات خود پرداخت.

۳ - تدریس و خطابه



ایشان اکنون علاوه بر تدریس فقه و تفسیر و «نهج‌البلاغه» در مدرسه نیم آورد، به وعظ و خطابه و ارشاد مردم می‌پردازد و نماز جماعت را در مسجد میرزا باقر (در محلّه بیدآباد) اقامه می‌نماید و مورد وثوق قاطبه مؤمنین و متدیّنین اصفهان است.

۴ - بیوگرافی پدر



پدرش شیخ عبدالواحد نیز از فقهاء ناحیه چهارمحال بوده و پس از مدتی تحصیل نزد پدر به نجف اشرف مشرّف گردیده و از درس حضرات آیات: میرزای نائینی، سیّدمحمّدکاظم یزدی و آقا سیّدابوالحسن اصفهانی بهره گرفته و بعد از مراجعت به موطن خویش به ترویج دین و بیان مسائل شرعی پرداخته است.او در حکمت از شاگردان عارف الهی شیخ مرتضی طالقانی بوده و از تربیت معنوی او کامیاب گشته است.

۵ - بیوگرافی پدربزرگ



شیخ محمّدجعفر از علماء و فضلای دوره قاجاریه بوده و از موطن خود قریه «وردنجان» از توابع چهارمحال به اصفهان مهاجرت نموده و در مدرسه الماسیه (در چهارسو مقصود) ساکن شده و نزد علمای اصفهان خصوصا شیخ محمّدتقی آقانجفی به تحصیل پرداخته است. او پس از تحصیل به چهارمحال مراجعت کرده و مرجع مسائل شرعی مردم آن حدود و مورد وثوق علماء و اهالی آنجا بوده تا اینکه وفات یافته است.
[۱] نقل از دست نوشته جناب آقای حاج شیخ عبدالکبیر جعفری با تلخیص و تغییر در عبارات.


۶ - پانویس


 
۱. نقل از دست نوشته جناب آقای حاج شیخ عبدالکبیر جعفری با تلخیص و تغییر در عبارات.


۷ - منبع



مهدوی، سیدمصلح‌الدین، اعلام اصفهان، ج۴، ص۲۸۸.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.